زندگی پس از مرگ(ادامه)
این وبلاگ به بررسی معاد و مطالب مرتبط به آن میپردازد

محتوای مطالب را چگونه ارزیابی میکنید؟

آمار مطالب

کل مطالب : 40
کل نظرات : 4

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 51

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 78
باردید دیروز : 14
بازدید هفته : 78
بازدید ماه : 97
بازدید سال : 122
بازدید کلی : 10933

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان معاد و آدرس maad66.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : محمد محبی
تاریخ : یک شنبه 7 تير 1394
نظرات

 

کتاب معاد شهيد مطهري

 

عالم برزخ(ادامه)

...امام حسين ( عليه السلام ) در روز دهم محرم پس از آنكه نماز صبح را با اصحاب به جماعت خواند ، برگشت و خطابه كوتاهی برای اصحاب و ياران‏ ايراد كرد . در آن خطابه چنين گفت : اندكی صبر و استقامت ، مرگ جز پلی‏ نيست كه شما را از ساحل درد و رنج به ساحل سعادت و كرامت و بهشتهای‏ وسيع عبور ميدهد . در حديث است كه مردم خوابند ، همينكه می‏ميرند بيدار می‏شوند . مقصود اين است كه درجه حيات ، بعد از مردن از پيش از مردن كامل‏تر و بالاتر 
است. همان طور كه انسان در حال خواب از درجه درك و احساس ضعيفی‏ برخوردار است ، حالتی نيمه زنده و نيمه مرده دارد و هنگام بيداری آن‏ حيات كامل‏تر می‏شود ، همچنين حالت حيات انسان در دنيا نسبت به حيات‏ برزخی درجه‏ای ضعيف‏تر است و با انتقال انسان به عالم برزخ كامل‏تر می‏گردد. لازم است دو نكته را در اينجا يادآوری كنيم: الف . مطابق آنچه از روايات و اخبار پيشوايان دين رسيده است در عالم‏ برزخ فقط مسائلی كه انسان بايد بدانها اعتقاد و ايمان داشته باشد مورد پرسش و رسيدگی واقع می‏شود ، رسيدگی به ساير مسائل موكول به قيامت است‏. ناراضی كرده باشند ولی بعد از درگذشت آنها طوری عمل كنند كه رضايت آنها 
را به دست آورند ، همچنانكه عكس آن نيز ممكن است . 

قيامت كبری 

مرحله دوم حيات جاويد ، قيامت كبری است . قيامت كبری بر خلاف عالم‏ برزخ كه مربوط به فرد است و هر فردی بلافاصله وارد عالم برزخ می‏گردد ، مربوط است به جمع ، يعنی به همه افراد و همه عالم ، حادثه‏ای است كه همه‏ اشياء و همه انسانها را در بر می‏گيرد و واقعه‏ای است كه برای كل جهان رخ‏ می‏دهد ، كل جهان وارد مرحله جديد و حيات جديد و نظام جديد می‏گردد. قرآن كريم كه ما را از حادثه بزرگ قيامت آگاه كرده است ظهور اين‏ حادثه بزرگ را مقارن با خاموش شدن ستارگان ، بی‏فروغ شدن خورشيد ، خشك‏ شدن درياها ، هموار شدن ناهمواريها ، متلاشی شدن كوهها و پيدايش لرزشها و غرشهای عالمگير و دگرگونيها و انقلابات عظيم و بی‏مانند بيان كرده است . مطابق آنچه از قرآن كريم استفاده می‏شود تمامی عالم به سوی انهدام و خرابی‏ می‏رود و همه چيز نابود می‏شود و بار ديگر جهان نوسازی می‏شود و توليدی ديگر می‏يابد و با قوانين و نظامات ديگر كه با قوانين و نظامات فعلی جهان‏ تفاوتهای اساسی دارد ، ادامه می‏يابد و برای هميشه باقی می‏ماند. قيامت در قرآن كريم با نامها و عنوانهای مختلف خوانده شده است كه هر كدام نشان دهنده وضع مخصوص و نظام مخصوص حاكم بر آن است . مثلا از آن‏ 
جهت كه همه اولين و آخرين در يك سطح قرار می‏گيرند و ترتيب زمانی آنها از بين می‏رود، " روز حشر " يا " روز جمع " يا " روز تلاقی " خوانده‏ شده است و از آن جهت كه باطنها آشكار و حقايق بسته و پيچيده باز می‏شوند ، " « يوم تبلی السرائر »" يا " روز نشور " ناميده شده است و از آن‏ جهت كه فنا ناپذير است و جاويد است ، " « يوم الخلود »" ، و از آن‏ جهت كه انسانهايی سخت در حسرت و ندامت فرو می‏روند و احساس غبن‏ می‏كنند كه چرا خود را برای چنين مرحله‏ای آماده نكرده‏اند ، " « يوم‏ الحسره »" يا " « يوم التغابن »" ، و از آن جهت كه بزرگترين خبرها و عظيم‏ترين حادثه‏هاست " « نبا عظيم »" خوانده شده است . 

رابطه و پيوستگی زندگی اين جهان و زندگی آن جهان 

مطلب بسيار عمده و اساسی كه كتب آسمانی ، ما را بدان توجه داده‏اند ، پيوستگی اين دو زندگی است . اين دو حيات از يكديگر جدا نيست ، بذر آن‏ حيات در اين حيات به دست خود انسان كاشته می‏شود و سرنوشت آن حيات در اين حيات به وسيله خود انسان تعيين می‏گردد . ايمان و اعتقاد پاك و درست و مطابق با واقع ( و جهان بينی واقع‏ بينانه ) ، خلق و خوی پاكيزه و انسانی و منزه از حسادتها ، مكرها حقد و 
كينه‏ ها ، غل و غشها ، نيز اعمال صالح كه در جهت تكامل فرد و جامعه صورت‏ گيرد : خدمتها ، اخلاصها و امثال اينها سازنده يك حيات سعادتمندانه‏ جاويد است برای انسان . برعكس ، بی‏ايمانيها ، بی اعتقاديها ، باورهای‏ 
غلط ، خلق و خويهای پليد ، خودخواهي ها ، خودپرستي ها ، خودبيني ها ، ظلم ها ، ستمها ، رياكاريها ، رباخواريها ، دروغ ، تهمت ، خيانت ، غيبت ، سخن‏ چينی ، فتنه انگيزی ، امتناع از عبادت و پرستش خالق و امثال اينها موجب حيات بسيار شقاوت آلود برای انسان در جهان آخرت است . رسول خدا ( صلی‏الله عليه و آله ) در تعبير جالب خود فرمود : « الدنيا مزرعه الاخره » (كنوز الحقايق ، باب دال) دنيا كشتگاه آخرت است . هر تخم بدی يا نيكی‏ در دنيا بكاريد در آخرت برداشت خواهيد كرد . همان طور كه محال است‏ انسان جو بكارد و گندم برداشت كند و يا خار بكارد و گل بچيند ، حنظل‏ بكارد و درخت خرما سبز شود ، محال است كه انسان در دنيا انديشه بد ، خلق و خوی بد ، عمل و كردار بد داشته باشد و در آخرت سود بگيرد . 


تعداد بازدید از این مطلب: 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید. ممنون از بازدید شما.لطفا برای بهبود مطالب وبلاگ در نظر سنجی شرکت کنید و نظرات خودرا درباره وبلاگ بفرمایید همچنین به مطالب به تناسب محتوا امتیاز دهید. در ضمن فروم(انجمن تخصصی) وبلاگ هم راه اندازی شده است و می توانید باهمان نام کاربری و رمزی که در وبلاگ ثبت نام کرده اید وارد حساب کاربری خود در ان شوید و ازش بهره ببرید. با تشکر


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود